מדוע המדינה מחייבת אותנו בביטוח חובה לרכב?

במרבית תחומי הביטוח, לכל אחד ואחת מאיתנו עומד חופש הבחירה האם לרכוש או לא לרכוש פוליסת ביטוח. כל אדם בוגר יכול לערוך בעצמו ניהול סיכונים, בכל אחד מתחומי החיים (בריאות, סיעוד, חיים, רכוש, נסיעות לחו"ל וכדומה), ולהחליט האם הוא מעוניין לרכוש ביטוח שיגן עליו ויפצה אותו בשעת צרה, או שהוא מעדיף לקחת את הסיכון על עצמו.

ביטוח חובה לרכב הוא אחד החריגים הבודדים, שכן המדינה מחייבת כל נהג לרכוש אותו בטרם יעלה על הכביש. על הסיבות לכך תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

כל סוגי הביטוחים לרכב

כדי להבין מדוע המדינה מחייבת כל נהג לרכוש ביטוח חובה לרכב, חשוב להכיר קודם כל את שלושת סוגי הביטוחים הקיימים ואיזה כיסוי הם מעניקים:

  1. ביטוח חובה – מיועד לכיסוי נזקי גוף שנגרמו כתוצאה משימוש ברכב. הכיסוי הביטוחי ניתן הן לנהג ברכב, הן לנוסעים בו והן לכל מי שעלול להיפגע מהרכב: נהגים אחרים, רוכבי אופניים, הולכי רגל וכו'.
  2. ביטוח צד ג' – מיועד לכיסוי נזקי רכוש שנגרמו לצד שלישי כתוצאה משימוש ברכב שלנו, כגון: רכב, ציוד, מבנה ועוד.
  3. ביטוח מקיף – מיועד לכיסוי נזקי רכוש שנגרמו לרכב שלנו מכל סיבה שהיא (כמו נזקי אש, פריצה, פגעי מזג אוויר וכו'), וכן נזקי רכוש שנגרמו לצד שלישי כתוצאה משימוש ברכב שלנו.

בעוד שביטוח צד ג' וביטוח מקיף הם וולונטריים, ביטוח החובה הוא היחיד שרכישתו מעוגנת בחוק ומחייבת כל נהג ונהג, עוד בטרם יעלו על הכביש.

חוק ביטוח חובה לרכב

חובת הרכישה של ביטוח חובה מעוגנת בפקודת ביטוח רכב מנועי, הידועה יותר בשם "חוק ביטוח חובה לרכב". בחוק זה נקבע כי כל אדם שבבעלותו רכב ממונע, חייב לרכוש ביטוח חובה לפני תחילת הנהיגה ברכב. חובה חוקית זו נולדה מתוך הרצון להגן על כל אדם מפני הסיכון שייפגע בתאונה, ולהבטיח כי בכל מקרה של פציעה או פגיעה גופנית, קלה כחמורה, יהיה כיסוי ביטוחי שיאפשר את מימון הטיפול הרפואי.

בחוק ביטוח החובה לרכב, המחוקק קבע כיסוי ביטוחי זהה לכל פוליסות החובה לרכב. המשמעות היא שתנאי ביטוח החובה יהיו זהים בכל פוליסה ובכל חברת ביטוח, כדי להבטיח שכל מי שחלילה ייפגע בתאונת דרכים, יוכל לקבל את הפיצוי הכספי הנדרש למימון ההוצאות הרפואיות, ללא תלות בשאלה מי אשם בתאונה. לכן, ביטוח החובה מגן לא רק על הנהג והנוסעים ברכב, אלא על כל משתמשי הדרך שעלולים להיפגע ממנו.

ההשלכות של נהיגה ללא ביטוח חובה

מכיוון שרכישת ביטוח חובה מעוגנת בחוק, משמעות הנהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף היא עבירה פלילית. העונש עליה הוא תשלום קנס כספי שגובהו יכול להגיע לאלפי שקלים.

יתרה מכך, אם נהג נתפס נוהג ללא ביטוח חובה בתוקף, תוך ביצוע עבירות תנועה נוספות, או שמדובר בעבירה חוזרת – הקנס יכול להיות גבוה אף יותר. במקרים קיצוניים יצטרפו אליו סנקציות נוספות, כגון שלילה של רישיון הנהיגה ואפילו מאסר של שלושה חודשים.

ומה לגבי מי שלא מצליח לרכוש ביטוח חובה?

חשוב לציין שה"חובה" שבביטוח החובה חלה על הנהג ולא על חברת הביטוח. כלומר, החוק מחייב כל נהג לרכוש ביטוח חובה, אך הוא אינו מחייב את חברות הביטוח להסכים ולבטח כל נהג באשר הוא. ואכן, ישנם נהגים שלא מצליחים למצוא חברת ביטוח שתסכים לבטח אותם בביטוח חובה, בדרך כלל בגלל עבר תעבורתי מרובה בתאונות ובתביעות ביטוח.

למרות זאת, גם נהגים מסורבי ביטוח שכאלו אינם פטורים מרכישת ביטוח חובה. עבור אוכלוסיית נהגים זו הוקם הפול – התאגיד המנהל של המאגר לביטוח רכב. תאגיד זה משמש כתובת למתן מענה ביטוחי לכל מי שסורב על-ידי חברות הביטוח, ולא הצליח לרכוש ביטוח חובה.

לסיכום, חוק ביטוח חובה לרכב, כמו גם הקמתו של ביטוח הפול, מבטאים את רצונה של המדינה להבטיח כי כל נהג באשר הוא, יזכה לכיסוי ביטוחי במקרה של פגיעה גופנית כתוצאה מתאונת דרכים. שני כלים אלו מבטיחים כי למצבן הכלכלי של אדם לא תהיה כל השפעה על יכולתו וזכותו לקבל טיפול רפואי הולם לאחר תאונת דרכים.

ביטוח חובה לרכב
ביטוח חובה לרכב צילום אילוסטרציה pixbay

שתף

כתבות נוספת

בימינו ניתן למצוא בשוק סוגים שונים של כיסאות גלגלים למכירה והשכרה, לרבות כיסאות גלגלים קלים. במאמר הבא תוכלו לקרוא על כיסא גלגל קל והמשמעות שלו

מהו מסחר אלגוריתמי?

אילו אסטרטגיות מסחר אלגוריתמיות קיימות? מה עובד הכי טוב? מה ההבדלים ביניהם ומדוע כדאי לבדוק אותן מסחר אלגוריתמי הוא מערכת שבה ניירות ערך נסחרים באופן

מחפשים סוכן ביטוח? לקבלת הצעת מחיר מלאו פרטים