ההיסטוריה של הביטוח – איך הכל התחיל

איך הכל התחיל? מתי היה המבוטח הראשון בעולם ומה האיץ את התהליך. הביטוח נולד מתוך ערכים של ערבות הדדית עוד בטרם התפתחה כלכלת השוק. לא ברור האם שיקולים מוסריים, ציוויים דתיים או מוסכמות חבריות הובילו משפחות או שבטים לסייע אחד לשני במקרה של אסון. דוגמא נוספת לביטוח בעת העתיקה היה אגירת מזון באסם תבואה הנועד ללפצות על תקופות של חוסר.

צורות הראשוניות של ביטוח הופיעו כבר לפני 3000-4000 שנה בסין ובבל והמטרה העיקרית הייתה -חלוקת הסיכון בין רבים. הסוחרים הסינים היו מחלקים את הסחורה שלהם בין כלי שיט שונים במטרה לצמצם את הסיכון להפסד מוחלט,  במקרה שכלי השיט יתהפך ויטבע.

ההיסטוריה של הביטוח
ערבות הדדית, איך הכל התחיל צילום: CANVA

לאחר מכן הבבלים פיתחו שיטה הכתובה בחוקי חמורבי המפורסמים. ע"פ השיטה הוענקו הלוואות לסוחרים ובמידה והסחורה אבד בים לא יהיה צורך להחזיר את ההלוואה . הריבית על ההלוואה כיסתה את הסיכון הביטוחי.

רעיון הביטוח המשיך להתקיים לאורך ההיסטוריה לדוגמא בתקופת יוון העתיקה התפתח חוזה הביטוח בעיקר סביב סחורה ימית. בתקופה הרומאית היו תשלומי ביטוח שונים בעיקר לצורכי קבורה עתידיים- "ביטוח לאחר המוות"

הרעיון של תחזיות ביטוח הבריאות והחיים התחיל ב-1662 בו התפרסם ספרו של ג'ון גראונט  "תצפיות מדעיות ופוליטיות על רשומות התמותה". בספר הוא ניתח את רשומות התמותה בראשית ימיה של לונדון המודרנית. הוא הבחין כי קיים דפוס ניתן לחיזוי באורך חיי אנשים מקבוצות שונות. הוא התחיל את תהליך החישוב של תוחלת חיים.

בעזרת הגדרות אלה ניתן היה לבנות מערכת ביטוחים המאפשרת הגנה על הפרט וסביבתו כנגד אירועים בלתי צפויים (כמו מוות ונכות) או להבטיח הכנסה זמן הזקנה.

הראשון שהראה כיצד ניתן לחשב את זה היה אדמונד היילי שבעזרת חישוב טבלת "תוחלת החיים" שלו וחישוב הפרמיות שאדם יתבקש לשלם בכל גיל כדי להיות מבוטח ולקבל קיצבה קבועה במקרה של מוות.

השינוי המשמעותי התחום הביטוח קרה ב-1666, השריפה הגדולה של לונדון. נולד צורך אמיתי למציאת פתרונות יעילים לצמצום נזקים כלכליים במקרה של שריפה. הפרלמנט הבריטי לא מצא פתרון והעביר את כל הנושא לתחום הפרטי.

מזל טוב- חברת הביטוח הראשון נולדה

בשנת 1681 פתח הכלכלן ניקולס ברבון (Nicholas Barbon)  את חברת ביטוח הראשונה וקרא לה "המשרד לביטוח בתים". הצלחת המיזם הובילה יזמנים נוספים להצטרף להצלחה.

במאה לאחר מכן המשיכו להתפתח באנגליה שירותי ביטוח נוספים ולתחומים שונים והוקמו תאגיד הביטוח הלונדוני ותאגיד הביטוח המלכותי.

בארצות הבית, חברת הביטוח הראשונה ביטחה סיכונים מפני נזקי אש  והוקמה ע"י גופים באנגלית. חברת הביטוח האמריקאית הראשונה על הוקמה ע"י ידי בנג'מין פרנקלין בשנת 1752 כתרומת פילדלפיה.

במדינת ישראל המדינה מספקת שירותי ביטוח לכל האזרחים במסגרת שירותי הביטוח הלאומי.

שתף

כתבות נוספת

בימינו ניתן למצוא בשוק סוגים שונים של כיסאות גלגלים למכירה והשכרה, לרבות כיסאות גלגלים קלים. במאמר הבא תוכלו לקרוא על כיסא גלגל קל והמשמעות שלו

מהו מסחר אלגוריתמי?

אילו אסטרטגיות מסחר אלגוריתמיות קיימות? מה עובד הכי טוב? מה ההבדלים ביניהם ומדוע כדאי לבדוק אותן מסחר אלגוריתמי הוא מערכת שבה ניירות ערך נסחרים באופן

מחפשים סוכן ביטוח? לקבלת הצעת מחיר מלאו פרטים